dissabte, 6 d’octubre del 2012

EDUCACIÓ EXPANDIDA I COMUNITATS D’APRENENTATGE


1.- Què és l’educació expandida?

" L'EDUCACIÓ POT SUCCEIR EN QUALSEVOL MOMENT, EN QUALSEVOL LLOC"

El concepte d’educació expandida engloba les noves formes d’educació que incorporen i s’adapten a els processos socials que han portat amb si Internet, com la nova cultura digital, que es basa en l’organització en xarxa, el treball en equip, el copyleft - llicencies que permeten que qualsevol usuari utilitzi, modifiqui i redistribueixi un treball, sempre que es mantingui aquestes mateixes condicions d’utilització i difusió.- processos que fins ara quedaven fora dels sistemes educatius convencionals.


2.- Quin haurà de ser en un futur el paper del docent?

Hauran de fer de mediadors, de guies. Els educadors tindran un paper de mediació entre els coneixements i l’alumnat, ajudar als estudiants a formular les preguntes adequades, més que a intentar resoldre quines són les respostes correctes. Els professors ja no podran controlar el coneixement que adquireixen els nens, però els hi hauran de donar eines per que puguin obtenir i analitzar informació de forma intel·ligent, per així convertir-se en millors alumnes i membres de la comunitat.

3.- Què es proposa que es faci l’aula?
Fins ara el 95% de l’ensenyança es basava en les classes, ara potser tindria més sentit que la docència es bases en un 10% de classe i que la resta del temps servís per altres coses, com establir relacions, desenvolupar projectes o aprendre a treballar col·lectivament. A l’aula, els ensenyaran a treballar en equip, a entendre a l’altre, a comprendre que els hi passa a ells mateixos i a resoldre conflictes. Hauran de donar eines per que es formin com persones, com individus més solidaris, cooperadors, responsables, autònoms i, sobretot, feliços.

1.- Explica breument què són les comunitats d’aprenentatge, els seus objectius i
metodologies, i quin és el paper que poden jugar en les possibilitat de canviar
l’organització i el funcionament dels sistemes educatius.
Comunitats d’Aprenentatge és un model de centre participatiu obert a la comunitat, en el marc de l’escola inclusiva, per donar resposta de forma igualitària als reptes i necessitats que es plantegen en l’educació del segle XXI. És un projecte de transformació de centres educatius que es basa en l’aprenentatge dialògic i la participació de la comunitat per aconseguir un doble objectiu: l’èxit educatiu de tot l’alumnat i la millora de la convivència en els centres educatius.
La transformació fa passes decisives cap a aquests objectius aplicant les teories i actuacions que la comunitat científica internacional ha demostrat que són les més efectives per aconseguir-ho.
Es distingeix per un esforç comú de tota la comunitat per assolir la igualtat educativa de totes les noies i nois, partint del convenciment que totes i tots tenen dret a la millor educació i tenen capacitats per a aconseguir-la.
Els seus principis inclusius es basen en la superació de la visió de la igualtat com homogeneïtzadora, així com de la diversitat que no té en compte la igualtat.
Les Comunitats d’Aprenentatge busquen la superació de les desigualtats socials i educatives des de la transformació del centre i del context social, en lloc d’adaptar l’ensenyament a aquells grups culturals marginats o amb risc d’exclusió social.

2.- Per què el CEIP l’Amistat de Figueres i l’escola Dr. Alberich i Casas de Reus es consideren comunitats d’aprenentatge?
Perquè amb la participació dels membres de l'entorn, les famílies, voluntaris, associacions culturals, esportives, etc., podem crear un nou entorn afavoridor d'aprenentatge per a totes les persones que ho desitgin i, a l'hora un clima de solidaritat i convivència.
El projecte comunitats d'aprenentatge és un projecte que duu a terme diferents actuacions educatives d'èxit dirigides a aconseguir una transformació social i educativa que contribueixi a la mollora de tota la comunitat educativa. Posar en marxa una comunitat d'aprenentatge implica la participació de tota la comunitat (professorat, alumnat, familiars, veïns/nes, voluntaris, etc.), és a dir, de totes aquelles persones que en una mesura o en una altra formen part del context immediat de l'alumnat i influencien en el seu aprenentatge.
La interacció és l'element clau de l'aprenentatge, i és per això, que les pràctiques educatives identificades com a exitoses a nivell internacional estan basades en aquesta interacció, ja sigui amb persones adultes (no necessàriament professionals de l'educació) com entre iguals. És per això que els centres que són comunitats d'aprenentatge impliquen a totes aquelles persones que de forma directa o indirecta tenen un impacte en l'aprenentatge i desenvolupament de l'alumnat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada